Peranan yang dimainkan oleh kanak-kanak amat penting dalam perkembangan danpembangunan seseorang kanak-kanak. Di Malaysia terdapat pelbagai kaedah yangdijalankan bagi memastikan kanak-kanak mendapat pendidikan yang sempurna tidak kira di bandar ataupun di luar bandar.
Disamping itu juga, kurikulum pendidikan awalkanak-kanak digubal bagi memastikan pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang muriddengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi. Transformasikurikulum dan perubahan dalam sistem juga dilakukan mengikut peringkat yang telahdisusun oleh pihak kerajaan bagi memastikan kejayaan dalam sistem pendidikan awalkanak-kanak.
Di Malaysia terdapat empat agensi utama yang menjalankan pendidikanprasekolah iaitu Kementerian Pelajaran sendiri, pihak KEMAS di bawah KementerianKemajuan Luar Bandar dan Wilayah serta Jabatan Perpaduan Negara dan IntegrasiNasional di bawah Jabatan Perdana Menteri, serta pihak swasta bertujuan memastikankanak-kanak yang ada di negara ini memperolehi pendidikan yang secukupnya selarasdengan perkembangan minda dan usia mereka.
Baca seterusnya di link berikut: HALA-TUJU-PENDIDIKAN-AWAL-KANAK-KANAK-DI-MALAYSIA